Elke school heeft de opdracht om zorg te dragen voor een ononderbroken ontwikkeling van de leerlingen. Als de resultaten achter blijven, kan dit betekenen dat de leerlingen niet genoeg leren. In het regulier onderwijs geven de toetsresultaten in het leerlingvolgsysteem inzicht. Daarbij nemen we ook de schoolweging mee. In het gespecialiseerd onderwijs kijken we naar de doelen die zijn gesteld in het ontwikkelingsperspectief. In beide situaties spelen de schoolnormen een belangrijke rol. In het PrO en VSO zijn ook de behaalde schooldiploma's en certificaten van belang. Welke school het ook is, ik baseer mij altijd op de specifieke situatie van die school.
Door de opbrengsten op alle vakgebieden voor alle groepen systematisch te volgen kan een school tot de conclusie komen dat het roer om moet omdat de opbrengsten blijven tegenvallen. De school gaat dan aan de slag om verbeteringen tot stand te brengen. Soms op één bepaald vakgebied, vaker betreft het meerdere aspecten van het onderwijs. Ducent kan daarbij helpen. Door eerst te zorgen voor een goede analyse van tegenvallende resultaten en de hele context goed in beeld te brengen, verzamelen we bouwstenen voor een stevig plan van aanpak.
Na een inspectiebezoek kan de school het oordeel zwak of zeer zwak krijgen. Ook dan kan Ducent helpen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Daarbij nemen we de bevindingen van de inspectie als uitgangspunt en plaatsen we deze in de context van de school. Er is dan geen tijd te verliezen. Er moet snel een plan van aanpak komen en dat moet in een rap tempo worden uitgevoerd. En iedereen binnen de school heeft daarbij een eigen verantwoordelijkheid. Daarbij is het heel belangrijk dat alle ontwikkelingen stevig geborgd worden. Ik kan de school helpen met het opstellen van een verbeterplan en/of het begeleiden van het verbetertraject.
Als er sprake is van een verbetertraject vraagt dit vaak een ander soort leiderschap van de directeur. Dit is niet altijd eenvoudig want het kan nodig zijn om nieuwe competenties in te zetten en buiten de eigen comfortzone te komen. Ik kan de directeur coachen in dit proces, zodat er sterk onderwijskundig leiderschap wordt uitgeoefend, waarbij de menselijke maat behouden wordt en onderlinge relaties goed blijven.
Neem dan contact met me op. Samen bespreken we de mogelijkheden die een verbetertraject jouw school kan bieden.
Ducent
Lingedijk 65C
4014 MC te Wadenoijen
06 57 77 63 43
j.wewerinke@ducent.nl